Keresés
27O
Budapest
2017.08.17., csütörtök (Jácint)

Már 2 éves a MOL Bubi, de milyen is valójában használni?

Helstáb Laura- 2016.09.12. 13:22
612
A napokban ünnepelte második évfordulóját a budapesti közbringarendszer, azaz a MOL Bubi. Egyre többen használják, köztük mi is, így megosztjuk a tapasztalatainkat.

Először is, van egy elméletben nagyon jól kitalált rendszer: sok állomás, ahonnan csak felveszed a biciklit, eltekersz, ameddig szeretnél, és ott lerakod, mindezt relatíve olcsón, legalábbis a tömegközlekedés többi formájához képest.

A gyakorlatban viszont sajnos nem mindig működik ilyen ideálisan a dolog. Lássuk a bérletvásárlást, ami az egyik legidegesítőbb az egészben: minden alkalommal, amikor bérletet váltasz, be kell menned szerződést aláírni a BKK valamelyik irodájába. Nemcsak akkor, ha az az első, hanem minden. Egyes. Alkalommal. Ez szerencsére nem vonatkozik a jegyekre mondjuk, így a turisták életét nem nehezíti meg különösebben, de a bérlet megváltásáig eleve kihívás eljutni.

Aztán nézzük elindulást: szerencsére ritkán, de előfordul, hogy az az egész állomás bemondja az unalmast, és se kivenni, se lerakni nem lehet a biciklit. Olyan még nem volt, hogy odamentem egy állomásra, és üres volt, inkább az ellenkezője szokott lenni a probléma: mivel kiszámíthatatlan, a bubizók hol fogják épp letenni a biciklit, gyakran megtelik az egész állomás, nincs szabad hely, és ilyenkor jön a B terv, ami nekem még egyszer se működött: a biciklizárral hagyjam ott a biciklit. Erre elméletben van lehetőség és egy külön korlát hozzá, csak a zár nem akar valahogy soha működni, és a megoldás általában mindig a C terv: "kérjük, menjen át egy másik állomáshoz". Ami egy hosszú nap végén, mikor épp a bolt előtt akartál leparkolni, hogy még bevásárolj, elég bosszantó tud lenni.

A harmadik probléma, amit igazából előnynek is felfoghatunk, hogy nem könnyű tekerni: még a sík pesti utcákon is izzasztó edzéssé válik a negyed órás bicajozás, mert nehezek a biciklik, és kevés a fokozat a váltón. De aki erősíteni akar, annak tökéletes!

Mindezzel együtt viszont így is szívesen pattanok inkább biciklire, hogy megelőzzem a dugóban parkoló autókat, ne kelljen várnom a buszra, vagy bosszankodnom, mert lekéstem, és hogy az egész napos irodai munka után legalább mozogjak egy kicsit - ezért minden problémájával együtt is pozitív fejlemény, hogy már két éve van közbringaredszer Budapesten. Előtte azt hittem, a belvárosban biciklizni egyenes út a biztos halálba, de nem olyan félelmetes, mint gondoltam: a legnagyobb nehézséget a bicikliút közepére parkoló kocsit okozzák, vagy úgy egyáltalán a bicikliút hiánya, amiből jóval több kellene, hogy Budapest a békésen együttélő autósok, gyalogosok és biciklisták fellegvárává váljon.

Hozzászólások